Skip to main content

nr3 • 2009 • Redactief

februari 2009 (23e jaargang nr. 3)

Redactief

drs. P.L. de Jong

Zaterdag 24 januari jl. hielden we de Lezersdag van Kontekstueel. Ruim honderd lezers en nog niet lezers waren naar Utrecht gekomen om na te denken over de vraag of de toekomst van de kerk eruit zal zien zoals bekende godsdienstsociologen al vele jaren aangeven en in hoeverre er gerekend mag worden met nieuwe wendingen en ontwikkelingen in kerk en samenleving.
Prof.dr. H.C. Stoffels gaf toe dat ook godsdienstsociologen niet elke ontwikkeling kunnen voorzien. Hij verwachtte geen massale terugkeer naar de kerk, maar ging er wel van uit dat in 2029 de kerk nog steeds aanwezig is, zij het in bescheiden vorm.
Dr. A.J. Plaisier sprak over apocalyptische tijden. Statistieken moet je serieus nemen, maar ze zijn niet in staat onverwachtse crises mee te wegen. Hij refereerde aan de oordelen van God: God kan een kerk afbreken maar ook weer opbouwen.
Met deze inzet was de toon gezet voor een zeer boeiende discussie onder leiding van dagvoorzitter drs. J. Wienen.
In het volgende nummer van Kontekstueel geven we de tekst van de lezingen met de reacties van ds. G.van Meijeren en ds. C.M.A. van Ekris.
Dit nummer van Kontekstueel heeft een heel ander thema. Na Johannes Calvijn Karl Barth. In de verwarrende jaren na de Eerste Wereldoorlog begon hij, een nog jonge Duitse dominee, met een nieuw lezen van en luisteren naar de Romeinenbrief. Zijn leesverslag legde hij neer in een boek (dat hij meteen al weer herschreef) dat achteraf de opmaat zou blijken te zijn van een theologie die zich nieuw concentreerde op de heilige Schrift als het Woord van God en Jezus Christus als alles bepalende kern. Barth heeft met zijn inzet en boeken in protestantse kringen in de vorige eeuw de theologie vrijwel bepaald, niet in het minst in Nederland.
Theologen als Miskotte, Noordmans, Van Niftrik, maar ook Berkhof en De Knijff hebben aan deze bron veel te danken.
In de laatste decennia leek bijna iedereen Barth voorbij. Maar onlangs waagde een seculiere drukker de uitgave van de Römerbrief, vertaald in het Nederlands. Voor dit boek blijkt alom veel belangstelling te zijn. Wat is het geheim ervan? Wat heeft Barth met dit boek ons vandaag nog te zeggen? We vroegen het aan dr. A.A. Spijkerboer die nog college liep bij Barth in Bazel. In zijn sterk autobiografisch getoonzet verhaal komt de theoloog uit Bazel dichtbij.
Vervolgens geven drie scribenten een luisteroefening bij kernteksten uit de brief en het boek. Drs. W. Dekker sluit af met een boeiend evaluerend artikel. Gaan we in de gereformeerde gezindte, geconfronteerd met heel veel emogeloof, nu pas onze winst doen met Barth?
We hebben nog meer: drs. P.A. Verbaan las de dissertatie van dr. Willem Maarten Dekker en geeft een impressie daarvan. Drs. C.M.A van Ekris en drs. G.C. Vreugdenhil besluiten hun briefcontact. Voor Laatst Geboekt tekent J. W. Stam. Hij was onlangs in Israël en dan heb je meestal stof te over. Drs. J. Wienen geeft in de Kroniek een soort nabetrachting bij de ˋverschijning’ van Barack Obama als president van de Verenigde Staten.