Skip to main content

nr2 • 2015 • Redactief

30e jaargang nr. 2 (november 2015)
thema: Echt geloof

T.W.D. Prins-van den Bosch
Redactief
“Mijn leven is één gebed tot God,” vertelt Ernst-Jan. Net zoals andere evangelisch-protestanten communiceert Ernst-Jan intensief met God. Hij bidt overal en altijd. Het uitoefenen van dergelijke communicatieve geloofspraktijken brengt God ‘tot leven’ voor deze gelovigen. De beoefening ervan verweeft de realiteit van God met de realiteit van het dagelijks leven. Zo wordt het geloof “echt.” Als een integraal onderdeel van het dagelijks leven, zijn God en de relatie met hem zo echt als maar kan. Deze echtheid wordt bevestigd door tekenen van God die vervolgens in het dagelijks leven oplichten. God is “echt echt.”
Een citaat uit het proefschrift van dr. Ilonka Terlouw: Real Faith. Performativiteit en materialiteit in de persoonlijke relatie met Jezus van evangelisch-prostestanten (Delft 2015). Inmiddels hebben we naast de zogenaamde orthodoxe of vrijzinnige stromingen in de kerk, al lange tijd te maken met een derde speler: de evangelischen. Dr. Terlouw heeft onderzoek gedaan onder ‘evangelisch protestanten’, gelovigen uit traditionele kerken die een evangelische geloofsbeleving hebben. Ik denk dat iedereen wel evangelisch-protestanten kent. Als u het zelf niet bent, zit er misschien in de kerkbank naast u wel iemand die op deze manier gelooft. Aan de ene kant zijn het christenen met een bewonderenswaardig geloofs- en gebedsleven, die een verlangen oproepen naar ook zo’n enthousiast geloofsleven. Het zijn mensen die actief betrokken zijn bij de kerk. Aan de andere kant zijn het ook gelovigen die wel eens als ‘irritant’ of ‘activistisch’ worden gezien. 
Dit nummer wilden we maken vanuit de herkenning. Veel gemeenteleden en catechisanten geloven min of meer op deze manier. Hoe ziet hun geloofsleven eruit? Hoe beleven zij God in het dagelijks leven? Wat kunnen we van ze leren? Rijmt dit met wat wij wel ‘bevindelijk’ noemen? Maar we zouden Kontekstueel niet zijn, als we niet ook kritisch zouden zijn. 
Dr. Hans Schaeffer heeft het proefschrift gelezen. Wat zijn volgens hem kansen en valkuilen voor de nadruk op een persoonlijke relatie met Jezus? Hoe zit het met de ‘gewone’ kerkdienst en het beleven van God? Dr. Bert de Leede geeft zijn visie op het proefschrift. Ds. Piet de Jong en ondergetekende zijn bij ds. Westerkamp geweest, om deze ‘evangelisch-protestante’ dominee eens goed aan de tand te voelen. En natuurlijk komt dr. Ilonka Terlouw zelf ook aan het woord. Wat heeft zij gelezen in dit nummer en wat heeft ze persoonlijk van haar proefschrift geleerd? 
De laatste bijdrage in dit nummer is van dr. ir. Jan van der Graaf over radicaliteit en tolerantie. Even iets heel anders. Samen met de andere, gebruikelijke rubrieken hopen we dat we u als lezer weer aan het denken kunnen zetten en zo de kerk van onze Heer kunnen dienen. 
We verwelkomen ds. Gerrit van Meijeren, die aanschuift bij onze redactie. We zien uit naar zijn bijdrage aan dit mooie blad.
Desiree Prins-van den Bosch MA is proponent (PKN) te Heinenoord en eindredacteur van Kontekstueel.
Mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
Om dit nummer te bestellen, klik hier